domingo, 13 de marzo de 2011

La pesadilla de Akira Kurosawa

 
Los sueños

La pesadilla

Años atrás cuando aún el movimiento antinuclear era importante en nuestro país, recuerdo haber llevado cuando iba al Instituto, una chapa en la solapa que ponía la leyenda Nuklear, ez esquerik asko (Nuclear, no gracias).
Posteriormente vi una película de Akira Kurosawa, que me produjo una profunda impresión: “Los sueños de Akira Kurosawa"  (link para descargarla) que he vuelto a disfrutar en varias ocasiones.
Todas las historias que narra son pura poesía visual, pero en esta entrada me centraré en la sexta historia, la del Monte Fuji en rojo: Una catástrofe nuclear en Japón hace que una nube radiactiva se extienda sobre la población y en un diálogo inigualable, el responsable de la central habla de su insensatez  con el protagonista de la historia.
Más que un sueño, la historia es una pesadilla y una certera premonición sobre la amenaza radiactiva que se cierne ahora sobre Japón y que tiene continuidad con el relato siguiente de la película que, en la misma tónica, se centra en las terribles mutaciones que las personas sufren por el efecto de la radiación.

Muchos años más tarde, érase una vez un Japón industrioso, exportador, diligente y disciplinado. Prácticamente, el paraíso del capitalismo hasta que potencias emergentes como China e India entraron en escena y le robaron un parte del protagonismo, relegando al productivo país al tercer puesto en el ranking económico mundial.

Terremoto de 8,9 en la escala de Richter el pasado 11 M en Japón. Posteriormente un devastador tsunami acaba con toda la diligencia y el orden nipón en una parte la costa nordeste en cuestión de minutos. causando miles de muertos. Pero el horror no acaba ahí, una central nuclear estalla en lo que constituye el segundo accidente radiactivo más importante después de Chernobil. Otro reactor está seriamente dañado y aunque las autoridades dicen que no hay gran peligro, las imágenes y los datos hacen pensar que la refrigeración del reactor va a ser muy difícil y las consecuencias imprevisibles.

Las lecciones que se pueden derivar de esta lección de la “brutal” naturaleza sobre el atrevimiento humano y de la magistral advertencia del director Kurosawa pueden ser:

  • Objetivamente hablando la energía nuclear contamina, tiene riesgo de accidentes, genera residuos muy peligrosos con un elevado coste de mantenimiento que duran cientos de miles de años, es limitada (al ritmo actual de consumo las reservas se estiman en unos 80 a 100 años o menos) provoca dependencia exterior tanto tecnológica como del combustible, crea muy pocos puestos de trabajo respecto a su volumen de negocio, y es cara, a pesar de las ingentes cantidades de dinero público que ha recibido para su desarrollo desde los años cuarenta, ya que en la evaluación de costes no sólo hay que considerar la inversión inicial y la operación y el mantenimiento, sino el coste del desmantelamiento y la gestión de los residuos. Además existe el riesgo de que esta tecnología sea usada con fines bélicos. Por otro lado, su construcción y mantenimiento generan una cantidad ingente de gases de efecto invernadero que no se contabilizan en su cómputo de emisiones.
  • La urgente necesidad de eficiencia energética, de la disminución y ahorro del consumo energético innecesario y obsceno, para producir bienes y servicios totalmente prescindibles. La utilización de todas las energías renovables a nuestra disposición, incluidas la mareomotriz y la geotérmica pueden hacer de este planeta un lugar mucho más seguro, limpio y habitable.
  • Nosotros tenemos centrales nucleares obsoletas y en constantes reparaciones en nuestro territorio nacional. Nuestro país vecino, Francia, del que acabo del volver y en el no he visto una gran muestra de preocupación por la sostenibilidad y respeto medioambiental, produce la mayor parte de su energía eléctrica a partir de centrales nucleares.
  • Todo ello confiere a este medio inseguro de producción de energía el carácter de una especie de lotería en la que múltiples factores pueden desencadenar un episodio que desearía que no tuviese la menor relación con la pesadilla que el maestro Kurosawa profetizó en su maravillosa obra maestra.

9 comentarios:

Q dijo...

Moltes gràcies per l'entrada. Estem corpresos, tant per la catàstrofe natural com per la nuclear. Un poble condemnat per generacions, a causa d'un accident com aquest. Quan es plantejarà seriosament la urgència d'emprar energies alternatives? Quan ens plantejarem el decreixement com l'única opció possible?
Besets

Pep R dijo...

Moltes gràcies Queti,
La veritat és que els japonesos són exemplars en moltes coses i tenen una capacitat d'autogestió del sufriment històric envejable, però també són un poble que han adoptat un model econòmic de manera extrema i sense haver-se plantejat seriosament altres alternatives com les que tu apuntes de les energies netes i el decreixement de bens i serveis prescindibles que podrien repercutir en el guany d'una vida més plena, convivencial i en armonia amb el mediambient.

Pep R dijo...

Moltes gràcies Rosa,
M'agrada molt veure la teva sensibilitat envers aquest tema i la informació que has donat sobre Chernobil és molt adient i complementaria del que pot pasar a tota aquella pobre gent. A la millor també a nosaltres en el futur proper?
La contraposició AMOR-RADIACTIVITAT és estètica i concluient. A més Amor real menys cobdicia i destrucció del planeta.
Kisses

Rosa dijo...

Totalment d'accord. Fa temps vaig anar al CCCB a veure una exposició sobre Chernobil, la qual era gratuïta mentre es feia el Sonar. Va ser una cosa bestial, es plantejava el que havia sortit als mitjans de comunicació i el que realment va ser. En un determinat moment hi havia unes imatges que t'avisaven que "podien ferir la sensibilitat del públic", les vaig mirar i encara les tinc al davant: les deformacions genètiques que es van produir a nens de dones que estaven embarassades en aquell moment. La veritat, qui hagi vist aquesta exposicó no pot estar a favor de l'energia nuclear, se'ls hi hauria d'enviar una còpia a cada president del món… però quins interessos hi ha en seguir amb això? Com tu dius, és qüestió de loteria, al final de l'exposició s'explicava les centrals nuclears que hi havia al món i les que eren del patró de Chernobil, el qual consisteix en que si hi ha un problema similar no és pot fer res… Com podeu comprendre quan vaig sortir de l'expo no vaig poder anar al Sonar, em semblava tot tant grotesc després del que acabava de veure…
Bé, suposo que poca cosa podem fer a part de passar aquesta informació entre tots els nostres contactes… Com diu "la pequeña abuela" (http://www.youtube.com/watch?v=owGXHMxBW3Q&feature=related ), fa falta una mica més d'AMOR, encara que soni tot a un newage ja molt desfassat.

Pep R dijo...

Estos son otros consejos cinemátográficos de una amiga que me ha enviado por e-mail:
Hablando de cineastas te puedo aconsejar también Alain Resnais Hiroshima, mon amour y una peli pos Tchernobil rusa muy poco conocida que se llama: El año del perro. Para vivir una historia muy banal dentro de la radioactividad...

Anónimo dijo...

Es molt trist el que ha passat a Japó, la Natura té un poder que nosaltres mai podrem controlar. Però encara es més trist que nosaltres els humans, amb una gosadia i supèrbia, encara empitjorem la nostra existència. Tot el món sap els problemes i les conseqüències del ús de la energia nuclear, i encara hi ha defensors que ens volem convèncer de la seva necessitat i menteixen, com ara la autoritat japonesa, encara que sigui per no alarmar, mentir no farà que les coses milloren, tot al contrari. Fins que tota la humanitat no es replantegi que la nostra forma actual de viure té que canviar, la nostra mentalitat, la nostra forma de relacionar-nos entre nosaltres i la naturalesa, continuarem patim, això que no podem controlar, si no també, el que nosaltres mateixos creem per al nostre perjudici. Molts besets. Puri

Eurotopia dijo...

Com sempre una magnífica argumentació tècnica sobre el tema, sense oblidar la memòria ... efectivament eren altres temps ... encara no s'havia imposat la derrota contra el neoliberalisme ... és indignant com s'ha precipitat amb una ximpleria inaudita el lobby mediàtic nuclear a una defensa impossible ... Aquest fet tindrà repercussions més enllà del sector energètic ... 'Sense mamelles (nuclears) no hi ha paradís (neoliberal )'...
Salutacions

Pep R dijo...

Gràcies Puri,
La teva argumentació és impecable, però per desgràcia la majoria no pensa de la mateixa manera, sinó un altre gall ens cantaria. Per suposat que no tindrien tantes virgueries i objectes de consum, però és molt possible que la nostra felicitat fos major i les preocupacions menors. La veritat és que no me gustaria estar en la pell d'aquesta pobre gent, ja que els que les ha passat sembla una maledicció bíblica.

Pep R dijo...

Pere com sempre al peu del canó i amb una visió holística del conjunt i dels fonaments del problema. En efecte, sense les mamelles de les nuclears el Paradís, com ben dius, no serà el mateix.
En un texte de Economia Mediambiental deien que les nuclears eren aparentment rentables fins que tenien un accident. En aquests casos les EXTERNALITATS NEGATIVES eren tan grans que les feien el pitjor mitjà d'obtenció d'eenrgia que l'esser humà havia ficat en marxa en aquest castigat planeta.
Gràcies per estar ahi